Oppkj?p

Unikt foredrag med Grete Waitz s?ndag 30.januar.

Grete Waitz inspirerer stadig
Legenden Grete Waitz har fremdeles en magnetisk effekt. Det v?re seg fullblods maratontrenende eller de gr?nneste, utrenede nybegynnere.
S?ndag m?tte hun 75 av dem p? sin gamle hjemmebane, Bislett. De var alle med i de tre l?pegruppene som SK Vidar har etablert. Den mest entusiastiske hadde tatt flyturen over fra Stavanger for ? oppleve en inspirerende time med Grete Waitz. En Grete som bar preg av en omgang rundjuling av influensa, men som selv p? en dag da hun hadde hatt best av ? holde seg i ro, ville dele sine erfaringer med dem som m?tte frem for ? lytte og l?re.
L?pegruppene ble etablert sist h?st, og forut for m?tet med Grete Waitz var det flere av deltagerne som tok sine runder under Bisletts n? isolerte tribuner. Med en innetemperatur p? rundt 20 plussgrader, er rundbanen p? 540 meter en gave til alle som vil a) komme seg i form eller b) holde seg i form. Og uansett ?a? eller ?b?, b?r det sendes en takkens tanke til Oslo kommune som satset p? Bislett og vinterisolasjonen for et ?r siden.
?Dronningen av New York?
Daglig leder Tony Isaksen i SK Vidar introduserte selv ?dronningen av New York?, som ogs? hadde assistanse av sin Jack. Og for ? myke opp forsamlingen, kj?rte Jack i gang en amerikansk film som viser Gretes fantastiske karriere som allerede var godt i gang da hun i 1978 for f?rste gang stilte opp i-, fullf?rte- og satte verdensrekord p? New York maraton. En opplevelse som hun p? forh?nd ikke ante hva innebar etter initiativ fra Jack, som fikk huden full av sin fullstendig utslitte hustru.
Senere fikk Jack tilgivelse mens Grete skapte seg sin gylne karriere som i tillegg til ni seire i NY maraton, ogs? omfatter VM-gull og olympisk s?lv p? de 42 kilometerne.
Treningstips
Grete selv innledet s?ndagen med beskjeden om at hun ville gi noe til alle og enhver, uansett niv? og m?lsetning. Men i l?pegruppen er det mennesker som allerede har peilet seg inn mot det ? f?lge i hennes fotspor ut p? den lange distansen.
Dermed overtok den tidligere l?rerinnen kateteret og viste den interesserte forsamlingen noen av hemmelighetene med ? komme seg i form og opp p? stadig h?yere niv?.
H?r bare dette om trening generelt:
?Sone 1?: 65-75 prosent av maksimal innsats. Grete kaller det ?hvile- og restitusjonstrening?. For dem som trener tre ganger i uken, b?r en av dagene settes av til ?sone 1?, som er langkj?ring i rolig tempo opp til 8-10 eller 12 kilometer. ?Basisbygging?, er et stikkord.
?Sone 2?: 75-85 prosent av maksimal innsats, eller som Grete kaller den: ?En mellomsone?.
?Sone 3?: – N? begynner det ? gj?re vondt, advarte Grete den humrende forsamlingen, som i denne sonen skulle t?le 85-92 prosent av den maksimale innsatsen. Herunder lang intervalltrening, kort intervalltrening, hurtig langkj?ring (ogs? kalt ?tempol?p?). L?peren skal varme opp to-tre kilometer f?r det l?pes hardt fem-?tte km. Fartsleken beskrev hun med oppvarming over to-tre kilometer og s? kj?re drag over fire-tre-to-ett minutt med pause p? halvparten av draget mellom hver spurt. Og n?r formen begynner ? komme, kan ?leken? innledes med et femte minutt!
I tillegg anbefaler Grete bakketrening, bare det ikke blir for hardt i begynnelsen. Tre til fem ganger skal bakken angripes.
– Kombiner og varier alt dette, anbefaler Grete, som i tillegg anbefalte l?perne ? legge inn farts?kning de siste en-to kilometerne p? en av ukens langturer. Dette for ? f? flyt i bena og komme seg opp p? t?rne.
?Sone 4?: – Dette er ?r?d sone? med en innsats p? mellom 92 og 100 prosent, var en klar melding, som ikke trengte n?rmere forklaring.
Trening fire ganger i uken
– Trener du fire ganger i uken, b?r uken lekkes opp slik, anbefalte Grete:
* Dag 1: Langkj?ring i sone 1 eller 2.
* Dag 2: Hardtrening i sone 3.
* Dag 3: Langkj?ring i sine 1-2.
* Dag 4: Hard trening i sone 3 eller lettere fartslek sine 2 eller 3.
Trening fem ganger i uken
Her er anbefalingen hennes to harde ?kter, resten med forskjellige former for langkj?ring.
Og under veis i sitt inspirerende foredrag fikk deltagerne svar p? sine sp?rsm?l samt nyttige tips ellers. Som for eksempel at der et helt maratonl?p er m?let, trenges det minst 10-12 ukers forberedelser med den siste skikkelige langturen p? 30 kilometer tre uker f?r den store Maratondagen!
Mot slutten av foredraget kom Jack Waitz med sine suppleringer samt historiske glimt fra fruens karriere som ble innledet p? en tid da den lengste distansen for kvinner var 800 meter!
Tidene har forandret seg!
Sportsklubben Vidar ble stiftet i 1919 og er en av Norges ledende sportsklubber.
SK Vidar best?r av 3 grupper: bueskytter-, triatlon- og friidrettsgruppe. Friidrettsgruppen st?r for mesteparten av klubbens drift, og er i dag en av Norges mest profilerte friidrettsklubb.
I EM i Barcelona 2010 hadde SK Vidar med hele 11 ut?vere, en tredjedel av troppen!
Hovedm?let til klubben er ? ta vare p? og utvikle ut?vere. Vi er en breddeklubb som involverer barn, unge, voksne og funksjonshemmede.
Klubben er kjent for store arrangementer som Fokus Bank Oslo Marton og Exxon Mobil Bislett Games. Gjennom disse arrangementene f?r klubben inntekter til den idrettslige satsningen.
I tillegg arrangerer vi friidrettstevner for barn og ungdom Bislettlekene og seniorstevnet ?pningstevne p? Bislett Stadion som i ?r inkluderer EM 10 000 m.
V?rt ungdomstilbud best?r i tillegg av Friidrettsskolen som arrangeres i sommerferien p? Bislett Stadion og i Groruddalen d? som et gratistilbud for deltagerne.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy