Entrepren?rskap

Norges fem beste gründere p? mat og b?rekraft er k?ret

23-05-2014 07:30 Nordic Choice Hotels Denne v?ren har Local EAT Award jaktet Norges beste l?sninger for sunnere og mer b?rekraftig mat. Fem norske regionsvinnere er k?ret. N? skal de kjempe om finalepremien p? 100 000 kroner, som deles ut under EAT Stockholm Food Forum f?rstkommende mandag.

Denne v?ren har Local EAT Award jaktet Norges beste l?sninger for sunnere og mer b?rekraftig mat. Fem norske regionsvinnere er k?ret. N? skal de kjempe om finalepremien p? 100 000 kroner, som deles ut under EAT Stockholm Food Forum f?rstkommende mandag.
Local EAT Award er en del av initiativet EAT Stockholm Food Forum, som samler globale ledere innen akademia, politikk og n?ringsliv for ? diskutere veier til en sunnere og mer b?rekraftig
matindustri. Prisutdelingen arrangeres i samarbeid med NHO og Nordic Choice Hotels, og finalen avholdes under EAT-konferansen i Stockholm 26. mai.
-Hensikten med prisen har v?rt ? l?fte frem lokale bedrifter og ildsjeler som jobber med sunn og b?rekraftig mat. Responsen fra norske gründere og sm?bedrifter har v?rt fantastisk. Til sammen har vi f?tt inn over 100 s?kere fra over hele landet, som vitner om et utrolig engasjement for ? fremme b?rekraftig matproduksjon, sier Torgeir Silseth, administrerende direkt?r i Nordic Choice Hotels.
I b?de Norge og Sverige er det k?ret fem finalekandidater. Regionsfinalene i Norge er avholdt i Stavanger, Kristiansand, Trondheim, Troms? og Oslo. I finalen i Stockholm mandag 26.mai m?ter de norske regionsvinnerene de fem svenske finalistene.
Her er de fem norske finalefinalistene:
Regionsvinner i Kristiansand: Trine p? G?rden
Trine p? G?rden er et lokalt matkultursenter i S?gne, med fokus p? sunn, h?ndlaget og kortreist mat. P? g?rden driver de egen g?rdsbutikk og bakeri, og tilbyr b?de catering og matkurs. G?rden bruker ingen tilsetningsstoffer i produksjonen som er tuftet p? gamle fordelingsmetoder. De benytter r?varer som vokser p? nedlagte g?rdsbruk, ressurser i inn- og utmark, samt varer fra lokale fiskere, b?nder og sankere. Trine og de ansatte p? g?rden jobber daglig med ? bevisstgj?re folk om hva de spiser, for ? fremme fokuset p? b?rekraftig mat. For ? n? m?let arbeider de aktivt med ? stimulere til ?kt samarbeid og utvikling blant matleverand?rer og produsenter i S?gne og omegn.
– Det var en utrolig oppl?ftende og overraskende telefon jeg fikk fra Nordic Choice. Det at vi blir lagt merke til utenfor bygdegrensene er helt fantastisk. Vi er s? utrolig stolte og h?per selvf?lgelig at denne tildelingen vil bidra til ? skape enda mer fokus p? det vi tror p?, og det vi dyrker og driver her p? g?rden, sier Trine Lohne, eier og daglig leder p? Trine p? G?rden.
Regionsvinner i Stavanger: Lauvsnes Gartneri
Lauvsnes Gartneri leverer Juanita-tomater til butikker over hele landet. Siden f?rste produksjons?r
i 2009 har g?rden femdoblet produksjonen. Pakkeriet er innebygd i drivhusene, og Lauvsnes Gartneri pakker selv alle tomatene. P? den m?ten blir veien til forbrukeren kortest mulig, noe som sparer milj?et. Det benyttes ikke spr?ytemidler i veksthusene. I stedet brukes biologisk nyttedyr som gir et milj?vennlig og rent produkt. Gartneriet lager ogs? tomatsaus av overskuddsproduksjon av norske tomater fra b?de egen og andres produksjon, noe som ogs? bidrar til ? redusere matavfall.
-Vi i Lauvsnes Gartneri ?nsker ? bidra til b?rekraftig og milj?vennlig matproduksjon, blant annet ved ? bruke overskuddsproduksjon som r?vare. Det er motiverende at dette blir lagt merke til. Derfor er det en stor ?re for oss i Lauvsnes Gartneri ? f? v?re med i finalen med s? mange sterke kandidater. M?tte den beste vinne, sier Jan Terje Vignes, daglig leder og eier/Lauvsnes Gartneri AS.
Regionsvinner i Trondheim: Bieffekten
Bedriften Bieffekten ble startet for ett ?r siden av Sigrid Bakken D?svik som studerer biologi og er lidenskaplig opptatt av milj? og natur. Bieffekten jobber med flere tiltak for ? spre informasjon og ?ke kunnskapen om pollinerende innsekter og deres rolle i verdens matvareproduksjon. Forskere ansl?r at 84 % av de ville planteartene i Europa er avhengige av insektsbest?vning, og honningbiene er en av v?re viktigste pollinat?rer. De seneste ?rene har man sett at opp mot 50 % av biesamfunn i USA, Europa og resten av verden har kollapset. Et av Bieffektens tiltak er utplassering av bikuber og kasser med blomster tilrettelagt for bier og humler p? tak og eiendommer. Hensikten er ? kombinere bedrifters ansvar for milj? og biologisk mangfold sammen med produksjon av lokal honning.
-Bieffekten har mange ulike og viktige aspekter ved seg, b?de n?r det gjelder lokal matproduksjon og aktuelle globale sp?rsm?l knyttet til biodiversitet og matsikkerhet. Det tror jeg kan ha spilt inn p? juryens avgj?relse. Mitt milj?engasjement handler om ? gj?re noe konkret i forhold til de utfordringene vi st?r overfor, og samtidig engasjere andre til v?re med ? dra i samme retning. Uansett hvordan det g?r i finalen, s? er det veldig g?y ? bli plukket ut som regionsvinner og ikke minst utrolig motiverende forarbeidet videre, Sigrid Bakken D?svik, daglig leder i Bieffekten.
Regionsvinner i Troms?: Kjerring?y G?rd
Ekteparet Astrid og Oddbj?rn Olsen driver Kjerring?y g?rd i Bod? kommune som et ?kologisk
melkeproduksjonsbruk.Kjerring?y g?rd selger upasteuriserte og ?kologiske oster fra egne kyr, og ostene selges i egen kafe og utvalgte butikker og restauranter.P? g?rden tar de h?nd om hele produksjonskjeden selv. De dyrker kl?veren p? enga, de gj?dsler den med m?kk fra egne kyr, de bruker melka fra kyrne til ysteprosessen og ostemassen som hentes ut av melka brukes til ? lage et knippe ulike oster ? inkludert prisvinneren ?R?d Kjerring?y?. I 2008 sto ysteribygget, Markens Gr?de, ferdig p? g?rden. Et bygg som inneholder ysteri, steinovn og bakeri, kafe og jordkjellere for lagring av osten.
– Vi har gjort Brundtland kommisjonens slagord til v?rt eget; Tenk globalt, handle lokalt. Det har vi gjort ved ? legge om g?rden til ?kologisk drift basert p? egne lokale ressurser og mindre p? innkj?pte innsatsmidler. For oss handler det om et samarbeid med natur, mennesker og framtida. Alle tre parter m? tjene p? det. Derfor er det en stor ?re for oss ? v?re finalist i en konkurranse som fremmer b?rekraftig mat, sier Oddbj?rn Olsen, ved Kjerring?y g?rd.
Regionsvinner i Oslo: Fremtidens mat
Fremtidens Mat drives av gründer Zoe Christiansen i samarbeid med hennes mann Sven Erga. Selskapet utvikler og selger produkter laget av nordisk tang. Fremtidens Mat forhandler viltvoksende tang, omhyggelig innh?stet for h?nd, fra sertifiserte rene vann. Tangen er t?rket, pakket og transportert med minimal belastning for milj?et. Tang er en kilde til naturlige mineraler, vitaminer og sunne fettstoffer og anses som en innovativ og fremtidsrettet r?vare. Fremtidens Mat ble startet v?ren 2011 som en nettbutikk og som en del av et nordisk nettverk av dyrkere og spesialister knyttet opp mot marinbiologi, gastronomi, kortreist mat og ?kologi.
-Vi er sv?rt glade for ? v?re valgt ut som en av finalistene til Local EAT Award. Nominasjonen kan bidra til ?kt interesse for tangens mange positive egenskaper. Tang som mat representerer en spennende og innovativ r?vare. Det er en b?rekraftig ressurs og en usedvanlig n?ringsrik matvare, som er enkelt ? dyrke og kan h?stes uten belastning for milj?et. Ikke minst s? vet vi at tang kan bli et viktig bidrag til l?sningen av en forest?ende global matvarekrise, sier Zoe Christiansen, gründer i Fremtidens Mat.
Hovedvinneren k?res i Stockholm mandag 26.mai under konferansen EAT Stockholm Food Forum.
Nordic Choice Hotels er Nordens st?rste hotellkonsern med 171 hoteller og 12 000 medarbeidere i Skandinavia og Baltikum. Selskapet markedsf?rer kjedene Comfort, Quality Hotels, Quality Resort, Clarion Collection og Clarion, samt 10 unike hotellperler innen Nordic Hotels & Resorts. Alle hoteller er milj?sertifisert etter ISO 14001.

Artykuly o tym samym temacie, podobne tematy